Tuesday, March 25, 2008

Studeren in Seoul

Nog maar net terug van België, mijn koffers gisteren nog maar net uitgepakt en nu terug bezig met inpakken.... Heh? Inpakken? Ik heb het nog niet expliciet in de blog vermeld, maar het wordt nu hoog tijd, eigenlijk weten de meesten het ondertussen al : ik ga voor 3 maanden Koreaans studeren aan Korea University in Seoul, Zuid-Korea. En mijn vlucht vertrekt overmorgen al. Momenteel bezig met het inpakken en eigenlijk net terug van boodschappen doen. Vanavond nog afspreken met Jennii van mijn Koreaanse klas in het restaurant waar 진 오빠 werkt en haar de Belgische steen afgeven die ik haar beloofd had. En Belgische pralines natuurlijk :).
Waarom studeren in Seoul? Wel, ik wilde een full time bezigheid hier overdag hebben buiten huishouden doen - zelfs daar was ik niet eens goed in - en studeren hier in de US is pokkeduur... zeker als je geen US resident bent. Mijn avondschool Koreaans en het huiswerk dat ik krijg, kan mijn tijd hier niet voldoende doden, dus hebben we in een opwelling sinds november vorig jaar eens gekeken naar buitenlandse studies. Die opwelling leek na een tijdje nog niet zo'n gekke gedachte en de trein ging aan het rollen. Ons budget bekeken en vergeleken met een kwartaal full time studeren hier in de US aan de universiteit, ... en ja, eigenlijk kan je voor hetzelfde geld naar Seoul gaan. Uiteraard hebben Li Jen en ik hierover uitgebreid gebabbeld, en hij vond dat het een opportuniteit was voor mij om erop uit te trekken, nu ik de tijd heb, werkloos en nog geen moeder.
Eigenlijk wilde ik op het einde van mijn architectuurjaren in Leuven een buitenlandse thesis doen in China, waarbij ik in het vierde jaar ook lespakketten had genomen om me hierop voor te bereiden. Maar door de ziekte van mijn vader, is dat niet meer doorgegaan en heb ik maar een thesis gedaan over de wederopbouw van Rotterdam na WOII... wat technisch gezien ook een buitenlandse thesis is, zij het wel direct aan de deur ;-).
Dus voila, dat is er dus uit. Ik ben ondertussen aan een nieuwe blogpagina begonnen voor de periode in Korea, zal gedeeltelijk Engels en gedeeltelijk Nederlands worden (misschien zelfs Koreaans), maar momenteel staat er nog niets in. Over het verdere verloop en de voorbereidingen zal ik later nog wel schrijven, nu heel heel druk inpakken en nog dingen opzoeken en zo... De grote afreis komt dichterbij :-)

1 comment:

-WK- said...

Overmorgen al vertrekken? 't Is precies gisteren dat ik je naar de luchthaven gebracht heb ;)

Nog tijd om te skypen?