Saturday, December 22, 2007

Week 13 : 3 maanden USA

Het is weer nacht, wanneer ik aan dit stukje tekst begin. Weer heel veel dingen bezig in mijn hoofd. Li Jen al gaan slapen en ik ben terug uit bed gekropen, tijd om te schrijven. Radio 1 op de achtergrond, België ontwaakt op de eerste dag van de Kerstvakantie...
Ondertussen is de week weer voorbijgevlogen en weet ik weer niet waar ik moet beginnen vertellen. Misschien een keer anders aanpakken : geen data, maar gebeurtenissen, at random.

Te laat op presentatie
Vorige week werd het herfstkwartaal Koreaans afgesloten met een eindpresentatie van alle studenten voor de ganse school. De presentatie zou doorgaan om 17.30u met een receptie, waarbij ieder zijn favoriete gerecht mocht meenemen of maken. Wij kozen voor gestoomde kleine aubergines in Aziatische dressing à la Jamie Oliver. Eerst in de ochtend nog wat boodschappen gedaan per fietske en ook meteen een klein elektrisch verwarmingstoestel (blazerke) gekocht. Elektrisch is niet meteen de meest ecologische manier van verwarmen, maar het alternatief - een in de buitenmuur ingebouwde airco- combo verwarmingsbak met gratis brandgeur luchtverfrisser - was niet veel beter. Enfin tenminste zal het klein toestelletje een pak minder stroom verbruiken.
Dus tegen de late middag, iets na 3u waren we terug thuis en kookten we onszelf eerst een middagmaal : een supereenvoudige maar lekkere pasta met broccoli, ansjovis en parmezaanse kaas, ook Jamie ;-)). Iets voor 4u gegeten en daarna begonnen we op het gemak aan onze aubergines en rijst. Toen we tegen een uur of 5 nog even aan het wachten waren op de rijst, viel ineens onze 'frank' dat we ons al de hele tijd van tijd hadden vergist... We moesten al om 16.30u vertrokken zijn om tegen 17.30 in Milpitas te geraken !! Naar de leerkracht gebeld om mijn presentatie helemaal naar het einde te schuiven en dat we 1u later gingen aankomen dan voorzien - shame shame on me !! Rap alles ingepakt en de vouwfietsen maar meegenomen om sneller van de tramhalte tot de school te geraken. Gans de rit op de lightrail onrustig dat ik was : eerst nog te laat voor gans de school en dan nog eens presentatie. Typisch ik. Moest toch echt wel lukken om op die dag van uur te vergissen... Pfffft... Gelukkig eind goed, al goed. Bij aankomst heb ik me verontschuldigd met beleefde buiging, mijn presentatie goed gedaan, mijn certificaat ontvangen, en achteraf goed om gelachen. Smile :-))

Grappige Indiërs
Die dag 's avonds na de presentatie, terwijl we op de tram aan het wachten waren, vroeg een groepje van 3 Indiërs ons om van hen foto's te nemen. Grappige kerels. We raakten aan de praat en bleek dat zij allen dit jaar geappliceerd hebben voor een H-1B visa (zoals Li Jen), maar dat enkel 1 van hen uit de 'random' loting is getrokken (zoals Li Jen). De 2 anderen werkten hier met een tijdelijke vergunning voor 3 maanden. Van het een kwam het ander en werden Li Jen en ik in hun kiekjes vereeuwigd :-)


Waarom wij - wijs wordende wasexperten - woensdag weer witwas wilden wassen ...
Wel...we wisten weer welk wasmiddel witwas witter wast EN waar weer warm water was. Want, alle gekheid op een stokje, hebben we deze week een manier ontdekt om te vermijden dat onze waspoeder op onze kleren blijft kleven : de 'top-load' machine eerst met warm water laten vollopen, daarop het wasmiddel toevoegen zodat het zich goed vermengd en dan pas de kleren toevoegen.
WAUW ;-))

De Lift
In mijn jonge tijden kreeg ik menig nachtmerrie na het zien van deze Nederlandse horrorfilm (van Dick Maas, ook bekend van spraakmakende 'Flodder' met Nederlandse pre-Pamela Tatjana Simic) over een aantal mysterieuze dood- of ongevallen met een lift. Een aanrader aan iedereen die van goeie sobere koude horror houdt, à la de Japanse 'Ring(u)' - hier geen link omdat ik nog altijd niet goed ben van de SUPERENGE cover / filmposter van deze horrorfilm. En neen, niet de Amerikaanse remake 'The Ring' gaan bekijken, maar de originele versie in het Japans !!
Li Jen heeft deze week 15 minuten vastgezeten in de lift van zijn werk toen hij op weg naar huis was. .. De lift bleef plotseling steken en zoals je meestal in een film ziet, heeft Li Jen via de intercom om assistentie gevraagd. Hij werd wel een beetje zenuwachtig en zweterig, maar dapper als mijn ventje was, is hij niet beginnen hyperventileren of panikeren. Dan plots, zonder enige verklaring, schoot de lift terug in beweging. Beneden aangekomen stond de technieker van dienst Li Jen op te wachten en vroeg hem of hij degene was die vastzat. Nochtans was de technieker nog niet in actie geschoten... BRRRR. Ik krijg gewoon weer kippenvel als ik aan die film denk...

Californian driver license
En dan nu iets helemaal anders en goed nieuws: Li Jen en ik hebben vandaag (ondertussen gisteren dus) onze schriftelijke test voor het Californisch rijbewijs afgelegd. Resultaat : LT 100% en LJ 97%. Jippie hey !! Daar zijn we dan ook eindelijk van af.
Eigenlijk was ik niet van plan het examen zo vlug af te leggen en ging ik wachten tot Li Jen zijn rijbewijs ging halen en we een auto zouden hebben... Maar omdat hij deze week toch aan het studeren was in de avond, ben ik solidair geweest en heb ik maar meegedaan. En maar goed ook. Nu op naar het praktisch examen voor een mobieler leven !!

No comments: