Friday, November 2, 2007

Social Security Number

Voorbij 14u in de middag hier, nog maar een goei half uur wakker, en net genoten van mijn Kashi ontbijtgranen. Sinds kort ontdekt dat men hier ook 'gewone en gezonde' ontbijtgranen hebben naast al die overgesuikerde, gekleurde ringen, vlokken toestanden... FOEI foei foei, zo laat pas opgestaan... maar het is de eerste keer hier dat ik zo lang heb uitgeslapen. Mijn lichaam is een beetje aan het bekomen van de aardbeving-kick van deze week, en mijn nachtelijke escapades in 'Temptation Island', het opruimen van de pc en mijn nightwritership ;-).


Mijn (halve) dag is al goed begonnen, want Li Jen heeft net laten weten dat wij ons Social Security Number eindelijk ! hebben aangekregen. Eigenlijk heeft HIJ een SSN aangekregen, want ik krijg er geen. Dit laat ons toe ons California Drivers License te halen en binnenkort een tweedehands wagentje te kopen. Het was wel even wennen, alles terug per openbaar vervoer en te voet te doen. In California wordt een internationaal rijbewijs niet erkend, tenzij je een 'visitor' bent. Volgend weekend plannen we een trip naar Los Angeles, omdat we ons best zouden inschrijven in het consulaat van België en Nederland daar. En dan zou de administratieve rompslomp van ons hier te vestigen eindelijk een beetje achter de rug zijn.

Wij zijn het land binnengekomen met een H-1B visa voor Li Jen en ik een H-4, welke een 'dependent visa' is. De visa-aanvraagprocedure vanuit België was een heel gedoe en veroorzaakte voor ons ook veel onzekerheid rond onze toekomstplannen, omdat er per jaar een quota van 65.000 personen is. Wie eerst indient, mag bijna zeker zijn van zijn werkvisum.
Dit jaar was het een pak spannender dan de andere jaren. De periode voor de indiening van de H1-B visa-aanvragen bij de USCIS begint jaarlijks vanaf 1 april tot einde september. Maar omdat 1 april dit jaar op een zondag viel, telden 31 maart en 2 april ook mee als eerste indieningsdag. Onze aanvraag was zeker bij de eerste die binnenkwamen, samen met een +120.000 andere... De kaap van 65.000 was al op de eerste dag dus overschreden, wat betekende dat alle visa-aanvragen die later toekwamen, werden teruggestuurd, hoewel de periode voor indiening een half jaar ging zijn... Vanaf dan was het een puur kansspel : we hadden 1 kans 2 om getrokken te worden door een 'random lottery'...
En vrijdag 22 juni 2007 was het zover : ik was net met Willy bij Yan om de laatste voorbereidingen te doen voor haar afscheidsfeest (voordat zij met Diether en Quint naar Oxford vertrok) en Li Jen was net even naar huis om onze BBQ te gaan halen, toen hij me vanuit thuis opbelde : zijn H1-B was getrokken en goedgekeurd !


Het enige nadeel voor mij is dat ik hier niet MAG werken en dat ik ook geen eigen SSN krijg. Gelukkig mag ik nog wel een eigen bankrekening nummer hebben en ook mijn rijbewijs halen. Mijn H-4 visa is soms wel frusterend, omdat ik van mijn status van 'zelfstandige architect in België' terug val naar een soort van 'housewive status'. Mag zelfs niet gewoon in een restaurant of boekenwinkel werken. Of in een 'Bubble Tea Bar', hmmmm.... Aan de andere kant, moet ik het maar zien als een soort van 'verplicht verlof' van ongeveer 1 jaar, totdat ik mijn eigen werkvisum krijg... ergens voel ik de kriebels wel om terug te gaan werken, omdat ik weet dat ik vanalles kan doen. Ik beschouw mijzelf als een goede 'labour force' alleen weet ik niet of ik hier terug als architect aan de slag kan, alleszins niet in de hoedanigheid dat ik in België gewoon was...

Ach ja, voorlopig wil ik me er niet teveel zorgen over maken, en doen alsof het elke dag vakantie is, met uitzondering dat ik het appartement quasi niet verlaat zonder Li Jen. Maar dat komt nog wel, denk ik... It take's time to settle down and to be at ease !!
Straks is het vrijdagavond. Ik kijk altijd er altijd naar uit als Li Jen thuis komt en vooral als het weekend weer voor de boeg is. Benieuwd wat we gaan doen...

Gisteren was het eigenlijk de eerste dag, sinds mijn blog up-date, dat ik echt 'niets' heb gedaan. Telefoontjes vanuit België gekregen en heel ontspannen liggen babbelen, op ons zacht tapijt terwijl ik via ons balkon naar buiten keek. Ook de bomen hier beginnen stilaan hun herfsttooi te krijgen. Verder beetje administratie afgehandeld die van tijd tot tijd via mijn broer vanuit België wordt toegestuurd... In de avond na het eten, een nieuwe Tapioca Bubble Tea uitgeprobeerd bij Tapioca Express : green apple flavour !! Yummie !! Ze hebben daar een 30-tal smaken. MY NEXT MISSION : ze allemaal eens uitgeprobeerd hebben !! SLUUURP !!

2 comments:

-WK- said...

Darn woman, je kan veel schrijven :D 'k Ben maar voor een paar weken effe weg, verschijnt er superveel leuke hersenspinsels op je blog... 't Zal me wat tijd kosten om in te halen ;)

Kristel Holsbeek said...

Weet je dat je binnenkort zeker en vast alleen zult buiten komen en op ontdekking gaan...en het zal je goed bevallen hoor eens niet werken. wees er zeker van dat het jaar voorbij zal vliegen...