Wednesday, October 31, 2007

Earthquake 5.6 SF Bay Area : naschok 3.7

Amper bekomen van de voelbare beving van gisteren, is zo 10 minuten geleden (15.58u plaatselijke tijd) een voelbare naschok geweest... Zelf heb ik het niet gevoeld, want ik zat op het appartementje en was zonet water aan het koken. Hoorde wel een soort van gerommel, maar zoals ik ganse dag al een beetje alert ben op alles wat 'gerommel' of 'gebonk' is, schreef ik het maar weer af als een vliegtuig of een vrachtwagen die voorbij reed...

Li Jen belde me om te vragen of ik het gevoeld had. Ik begreep hem eerst niet, maar toen vertelde hij me dat ze vanuit zijn werk in Santa Clara de naschok met 3.7 amplitude duidelijk gevoeld hebben gedurende zo'n 2 seconden. Ik hoorde op de achtergrond nog een vrouw "Oh my God" zeggen (typisch ;-))

Hoewel het al een ganse dag aan het naschokken is in de omgeving, zijn deze niet voelbaar omdat de intensiteit veel te laag is, maar deze is toch wel de zwaarste en voelbaarste naschok tot nog toe. De naschok is ongeveer op dezelfde locatie van de hoofdschok van gisteren, op 9 miles (14.5 km) van centrum San José en op 13 miles (21 km) van Li Jen zijn werk.


Ondertussen dus rap de website van USGS geraadpleegd voor de nieuwste gegevens, terwijl mijn cupnoodles meer dan nodig aan het zwellen zijn in het hete water dat ik net heb klaargemaakt.
Bovendien moet ik mij nu dringend klaarmaken om te vertrekken naar mijn avondles Koreaans in Milpitas, op amper 6 miles (10 km) van het epicentrum... dus richting de bron...
Hopen dat we ondertussen geen bijkomende naschokken krijgen, want ik ben toch wel beetje bang... zeker als ik alleen ben.
Mijn state of mind momenteel : beetje raar en duizelig, zal wel van de adrenaline komen. Duimen maar !

Tot vanavond als ik terug ben van Milpitas !

Terug van Milpitas : geen weirdos op de trein, geen aardbeving
23.26u plaatselijke tijd, terug op het appartement na mijn avondles, net avondeten gegeten : zoete aardappel met tong en groentjes overgoten met citroendressing. In de avondles was het gespreksonderwerp ook de aardbeving. Onze leerkracht zei dat het de zwaarste aardbeving is die ze ooit in haar leven heeft meegemaakt, en dat ze ongelooflijk veel schrik had. Ze was gisteren juist aan het repeteren met haar zangkoor toen het gebeurde...
We waren dan ook over Tokyo bezig omdat ze iemand kende die daar paar jaar heeft gewoond en waar dergelijke aardbevingen nog meer dagelijkse kost zijn dan hier. Zo zijn we afgedwaald naar funderingen van gebouwen en zo, en ik vroeg me 'bescheiden' af of de funderingen van hoogbouw in Tokyo er niet op voorzien zijn, via een soort veersysteem of zo (eigenlijk moet ik het me niet afvragen, want ik wist het gewoon, maar wilde het niet zo laten uitschijnen, want zo zijn we niet, Europeanen, Belgen, Chinezen, blijven toch bescheiden bij het tonen van hun kennis, niet?)... EN dan begint er zo'n kerel van onze klas - zo beetje stereotypeke Silicon Valley nerdie ingenieur met grote bril, witte kousen en sportschoenen, ruitjeshemd - zijn hele uitleg te doen over hoe dat allemaal in mekaar zit en bepaalde dingen die ik zei zelfs tegen spreken alsof ik een domme huisvrouw was.... HIER GAAT MIJN VROUWELIJKE TROTS ! EN MIJN BEROEPSTROTS !!
God**, ik had echt goesting om uit de kast te komen en tegen hem te zeggen dat ik ook wel weet waarover ik aan het praten was, want ik ben toch wel een super show off 'burgerlijk ingenieur-architect' ter plaatse HE !!
Heb maar geslikt en verder gedaan alsof ik dom was. Bovendien is mijn Engels als het op vaktermen aankomt niet zo sterk... en kom ik dus een pak onzekerder over.
Ja, je hebt zo in elke klas zo van die betweters die altijd van die vervelende zogezegd interessante vragen stellen aan de leerkracht om intelligent te doen, en ook altijd laten uitschijnen dat ze alles beter weten dan de anderen.... zo iemand is die kerel van mijn klas.

Tweede confrontatie : "what is an ox"? Iemand van de klas vroeg zich af wat het verschil tussen een os en en koe is, en dus zei ik dat een os een gecastreerd mannelijk dier is. Waarop diezelfde kerel zei dat dat NIET waar is en dat er eigenlijk geen verschil gemaakt wordt in de term 'ox' en 'cow'. Dan begon hij een heel verhaal over Europeanen die de 'os' of de 'koe' hebben geïmporteerd naar Korea, omdat ze in Korea maar een van de twee hebben, of zoiets... Enfin. Zeker van mijn stuk, legde ik hem uit dat in Europa alleszins een 'ox' het gecastreerd mannelijke dier is en dat 'cow' het vrouwelijk dier is, en dat een 'bull' het niet gecastreerd mannelijk dier is. Bleef me toch ergens voorzichtig uitdrukken, omdat het misschien een liguïstisch probleem kon zijn, maar toch... Uiteindelijk hebben we de strijd gestaakt, want het was zinloos...
Nu heb ik net opgezocht, dat de term 'ox' in Amerika gebruikt wordt voor dieren die werken op het veld, misschien daar de verwarring met 'cow'?? maar het is en blijft een gecastreerd dier !
Pffft. Eigenlijk soms echt niet de moeite om me hierover druk te maken, maar begon weer te twijfelen aan mijn algemene kennis...

Conclusie : vind toch vaak dat (sommige) mensen hier heel goed zijn in het 'uitleggen' van dingen; ze omfloersen alles met woorden en overstelpen je met verhalen, maar als het er echt op neerkomt, weten ze niet altijd waarover ze praten. Het ergste is dat ze je zelfs zonder gêne wijzen op jouw NIET foutieve uitspraak en pretenderen het tegendeel te weten, zodanig overtuigend, dat je aan jezelf begint te twijfelen, zelfs over de stomste dingen. NIET DOEN DUS !!
Volgens mij denkt die kerel dat vis van 'fishsticks' komt ;-))

Terug naar de aardbeving. Nu mijn verontwaardiging op papier staat, wilde ik jullie nog een fotootje laten zien die ik net getrokken had toen ik vanavond in Milpitas naar de les stapte. Op de achtergrond zie je dus het gebergte waar het epicentrum van de aardbeving gelegen is.



And last but not least : Happy Halloween ! (niet dat wij dit vieren hier...). Ik ga mijn vingers en mijn ogen eens wat rust gunnen na al dat geblog. Tot gauw !

2 comments:

marijke said...

Ga maar op zoek naar een 'earthquake preparedness kit'! Daarin vind je alle benodigdheden om 'the big one' te overleven (pillampen, stofmaskers, dekens,...). En leg ook een water-voorraadje aan in huis. ;-)

Kristel Holsbeek said...

wow eventjes een beetje bijgelezen;-) Leuke blog en zo ineens verhuizen...maar blijkbaar lukt het je allemaal wel...voor hoelang blijven jullie?