Saturday, October 27, 2007

Real time intermezzo - must see's !

Geen geschiedenis nu maar real time : voorbij 5u in de ochtend, Mountain View, California. Het is al de zoveelste nacht op een rij dat ik niet in slaap geraak. Vraag me niet waarom, maar mijn brein is laatste tijd nogal in overdrive. Dan lig ik met mijn ogen wijdopen naast Li Jen in bed en wil ik zo vanalles beginnen te doen, midden in de nacht... Als het zo voort blijft duren, ga ik mijn nickname omdopen tot "nightwriter"... Dit wil ik nog even kwijt...

Li Jen en ik hebben hier in de streek een circuit van kleinere, alternatieve bioscopen ontdekt, een beetje zoals de Studio's en Cartoon's in België. De films die we tot nu toe gezien hebben, zijn zeker aanraders, als ze in België zouden uitkomen of op DVD :

Zonet vandaag (ik bedoel hiermee vrijdagavond 26/10/07) bekeken en goedgekeurd : "Lars and The Real Girl". Over een verlegen, teruggetrokken jongeman uit een klein dorp in Noord-Amerika die een ietwat onconventionele relatie begint met zijn pop die hij op het internet heeft besteld... Prachtige film ! Bij momenten hilarisch en tegelijkertijd ook dramatisch en ontroerend. Meeslepende en indringende muziek. Bij momenten ben ik er wel stil van geworden, krop in de keel, maar de rode draad is toch wel een hele positieve boodschap !


Twee weken geleden de nieuwste film van Ang Lee gaan kijken in een klein zaalje in Menlo Park "Lust, Caution" met mijn all-time favoriet Tony Leung Chiu Wai. Wel een hele ervaring om daar naartoe te gaan : het zat daar bomvol Chinezen (met het nodige gekwetter erbij natuurlijk). Naast mij zat een Taiwanese ingenieur, die ineens tegen mij begon te babbelen over Ang Lee. Hij vertelde me dat hij de regisseur kende en dat ze vroeger op dezelfde (middelbare) school in Taiwan hebben gezeten. Ang Lee was een van zijn 'junioren' of zoiets. Blijkbaar heeft hij Ang Lee 5 jaar geleden nog eens ontmoet tijdens een of andere reünie... Best wel grappig. Ik vroeg hem of hij niet trots moest zijn om zo'n getalenteerde en bekende man als hem te kennen, waarop hij instemmend knikte...
De film is heel gedurfd, voor een Chinese (correctie : Taiwanese) cineast, maar we zijn wel meer van hem gewoon sinds "Brokeback Mountain". En Tony Leung was schitterend (naakt) alsook de hoofdrolspeelster... maar er is natuurlijk meer dan dat. The suspense tussen de hoofdpersonages die Ang Lee altijd zo prachtig in beeld weet te brengen (Crouching Tiger Hidden Dragon, Sense & Sensibility).

Zo... mijn ogen beginnen zwaar te worden.
Slaapwel voor mij en goedemiddag daar in België en Nederland !

1 comment:

shuk yin said...

Goeiemorgen Mountain View writer,

Terwijl ik denk dat het hier 10.00u 'smorgens is, besef ik dat ik een uur te vroeg wakker ben geworden..en dat op een zondag!:) Toch even weer wennen aan het winteruur..want normalerwijze op dit uur hoor ik de stemmen en muziek van de vogeltjesmarkt al, en nu zijn ze nog volop aan het opzetten.
Het is wel een hele hap boterham, jouw blog! Maar wel leuk om al jouw ervaringen en impulsen te lezen. Het lijkt me fantastisch om zoveel nieuwe dingen te ontdekken, hoewel het blijkbaar ook een beetje stress meebrengt, als ik je zo hoor om 5.oou 'smorgens. (als je een kruidenwinkeltje in de buurt ziet, moet je eens vragen achter thee met Valeriaan. Het schijnt een goed middel te zijn tegen slapeloosheid.)
En grappig dat je het even over Ang Lee hebt, want gisteren hadden we 'Smoke' gezien, waarvan de regisseur Wayne Wang was. (die we dus even hadden verward met de maker van Brokeback M)Dat is dan ook opgeklaard!:)

Ik was idd wel even verbaasd over die 'Credit History', het zou een raar fenomeen zijn in ons land waar de regel 'boter bij de vis' geldt. Totaal onlogisch en onbegrijpelijk voor ons!

O, en je volgt Koreaanse lessen! Naar horen zeggen is het een heel moeilijke taal en zit er totaal geen logica in. (doet me denken aan Japans, waar ze ook alles zoveel gecompliceerder maken dan het nodig is)
Deze week "Taegukgi" gezien, een ongelooflijk sentimentele broederliefde tijdens de Noord-Zuid Koreaanse oorlog. (natuurlijk gesnotterd) Misschien een aanrader voor jou?

Wel ik ga eens aan mijn zondag beginnen.

Hugs and take care!